ウィリアムズ症候群の若い成人に対する遠隔地から提示する社会的スキルプログラム:実現可能性と予備的効果の評価



A Distance-Delivered Social Skills Program for Young Adults with Williams Syndrome: Evaluating Feasibility and Preliminary Efficacy.

Fisher MH(1)(2), Kammes RR(3)(4)(5), Black RS(6), Houck K(3)(4), Cwiakala K(3).
Author information:
(1)Department of Counseling, Educational Psychology, and Special Education, Michigan State University, 620 Farm Lane, Erickson Hall 338, 48824, East Lansing, MI, United States. fishermh@msu.edu.
(2)Center for Research in Autism, Intellectual, and Other Neurodevelopmental Disabilities, Michigan State University, East Lansing, United States. fishermh@msu.edu.
(3)Department of Counseling, Educational Psychology, and Special Education, Michigan State University, 620 Farm Lane, Erickson Hall 338, 48824, East Lansing, MI, United States.
(4)Center for Research in Autism, Intellectual, and Other Neurodevelopmental Disabilities, Michigan State University, East Lansing, United States.
(5)UCLA Semel Institute for Neuroscience and Human Behavior, Los Angeles, United States.
(6)Department of Special Education, University of Hawai'i, M?noa, United States.
J Autism Dev Disord. 2022 May 16:1-15. doi: 10.1007/s10803-022-05501-6. Online ahead of print.

ウィリアムズ症候群の成人は超社交的行動を呈し、社会的スキルの問題を経験する。社会的な成果を改善するために、ウィリアムズ症候群の成人を対象とした8週間に及ぶ遠隔地から提示する社会的スキルプログラムの実現可能性、許容性、予備的効果を評価した。各セッションは週に2回で90分間提供された。ウィリアムズ症候群の成人24人が治療介入対象に指定されるか対照群として待機リストに入った。ウィリアムズ症候群の成人本人、両親、進行役にたいしてインタビューと調査を通じて成果を評価した。今回の治療介入は全員が受入可能で実現可能だと評価した。両親はウィリアムズ症候群の成人が社会的スキルにおいて有意な進歩を遂げたと評価したが、ウィリアムズ症候群の成人本人は変化がないと評価している。さらに成人は本治療介入に参加した結果、社会的スキル関連の知識が増えたことを示している。実施とさらなる研究についての意義を議論する。      

(2022年5月)



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